Facebookgruppe eller Facebookside

Mange foreninger har stor gavn af dem begge, så det er ikke enten eller. Men det er helt afgørende, at man kan kende forskel på dem, og at man ved, hvad de hver især er gode til. Der er nemlig meget stor forskel.

Facebookgruppe vs. Facebookside

Facebookgruppe

Det er et internt redskab, og medlemmerne kan selv starte samtaler og snakke med hinanden på kryds og tværs. En forening kan sagtens have flere Facebookgrupper - eksempelvis én for hvert løbehold, fodboldhold, udvalg, projekt eller lignende.

En gruppe kan enten være offentlig eller privat, men selvom den er offentlig, viser Facebook ikke opslag i gruppen til ret mange andre end gruppens eksisterende medlemmer. Der er heller ingen statistik af betydning, så man kan ikke se, om et opslag er vist til andre end gruppens eksisterende medlemmer.

Man kan kende en gruppe på:

• Man skal anmode om medlemskab.
  • Gruppen har ikke et logo til venstre for coverbilledet.
  • Group indgår i webadressen: www.facebook.com/groups/[Brugernavn]/

Facebookside

Det er til ekstern kommunikation, og det er kun udpegede personer, der kan lave opslag på vegne af foreningen. Den eksterne kommunikation har typisk til formål at vise folk i lokalområdet, hvad der foregår i foreningen. Se hvad vi laver, og hvilken værdi det giver de eksisterende medlemmer.

En side er altid offentlig, og Facebook viser gerne interessante opslag på siden til mange andre end dem, der allerede følger siden. Facebook vurderer, at et opslag er interessant, når folk kommenterer på det - og i mindre omfang, når folk på anden måde piller ved det (Liker, følger links osv.). Der er et omfangsrigt statistikmodul, så man kan se, hvilke opslag der har klaret sig godt hhv. dårligt.

Man kan kende en side på:

• Man skal Synes godt om / Følge en side.
  • Siden har et logo til venstre for coverbilledet.
  • Webadressen er simpel: www.facebook.com/[Brugernavn]/