Jeg har bygget idrætsfællesskaber siden 2008

Løbeklubben på Facebook blev det første danske løbeforum baseret på sociale medier. Jeg startede det i juni 2008 og udviklede det til at brugerdrevet netværk, hvor en masse løbere lavede aktiviteter for og med hinanden.

Idrættens Analyse Institut skrev en fin artikel om Løbeklubben på Facebook i serien om Idrættens Iværksættere. Jeg har siden skabt en levevej med det som fundament

Frustrationen voksede

Mens Løbeklubben på Facebook tordnede derudaf, virkede mange af de omkringliggende traditionelle løbeklubber lukkede og logeagtige. Og da jeg begyndte at kigge bredere, var billedet det samme i andre idrætsgrene. Det undrede mig.

Det undrede mig også, at ingen gjorde noget ved det. DGI og DIF (Herunder specialforbundene) havde kun fokus på nye aktiviteter i stedet for at gøre de eksisterende aktiviteter synlige i lokalområderne.

Selv de nye aktiviteter missede ofte Facebook totalt. DGI etablerede GoRun i over 40 løbeklubber og gemte det væk i lige så mange Facebookgrupper uden systematisk brug af Facebookbegivenheder. Aktiviteterne forblev hemmelige for folk, der ikke kendte GoRun i forvejen, og resultatet blev vist, at det hele fes ud i sandet. Det er langfra det eneste af den slags eksempler.

Springet til selvstændig kursususbyder

I 2016 havde jeg forlængst mistet troen på, at andre ville tage ansvaret for at løfte breddeidrættens brug af sociale medier. Jeg kastede mig ud i det uden det store sikkerhedsnet og blev selvstændig kursususbyder og konsulent for idrætsforeninger, specialforbund, idrætsråd, kommuner mm.

Jeg har forfulgt den mission lige siden, og det er en fantastisk rejse. Det er lykkedes mig at forene min passion med mit arbejde. I bund og grund underviser jeg jo bare i, hvordan jeg selv bruger Facebook til at synliggøre mine egne aktiviteter i forskellige foreninger - og nogle gnage udenfor foreningsregi.

Sideløbende projekter

I 2018-2021 var jeg ansat på deltid som klubudviklingskonsulent i Dansk Orienterings-Forbund. Her laver jeg stort set det samme, og der er endda en del overlap mellem aktiviteterne. Således deltager orienteringsklubberne gratis på mine kurser i Idræt og Sociale Medier.

I vintermånederne hjælper jeg Danmarks Indsamling med at motivere foreninger til at lave en aktivitet i januar i samarbejde med Danmarks Indsamling. Fidusen for foreningerne er, at Danmarks Indsamling kan hjælpe dem med markedsføring af aktiviteten, og jeg giver dem tips og trick, som de selv kan bruge på andre aktiviteter efterfølgende.

I sommermånederne hjælper jeg Danmarks Cykle Union som tovholder på deres BørneTour-aktiviteter. Det er små cykelløb for nybegyndere på 3-15 år.

I 2022-2023 var jeg ekstern konsulent hos M Networks og hjalp Danske Bank med genberegning af inkassosager. Det var intenst, interessant og lærerigt - og det eneste i nyere tid, der ikke har lugtet af foreningsudvikling.

Jakob Lind Tolborg

Curriculum Vitae

1997: Kemiingeniør

2000: Ph.D.

2000 - 2016: Flere forskerjobs i medicinal- og biotekbranchen

2008 - 2015: Løbeklubben på Facebook (Hobby)

2016 - : ForeningsFIF (Selvstændig)

2018 - 2020: Dansk Orienterings-Forbund (Deltid)

2018 - : Danmarks Indsamling (Projektleder)

2022 - : Danmarks Cykle Union (Freelance)

2022 - 2023: M Networks (Underleverandør)

Se flere deltajer på LinkedIn.