Rekruttering for idrætsforeninger

ForeningsFIF har gennem årene været involveret i Håndboldens Dag, Tennissportens Dag, Find Vej Dagen samt talrige åbne huse, åbne træninger og lignende i diverse idrætsgrene.

De tilbagevendende spørgsmål er, hvordan:

• Gør man aktiviteten simpel, relevant og tryg for potentielle medlemmer
  • Markedsfører man det nemt og effektivt i lokaltområdet.

Læs først, hvordan ForeningsFIF fornylig har hjulpet fire tennisklubber med rekruttering via Tennissportens Dag uden at det i sidste ende kostede nogle af klubberne noget - tværtimod gav rekrutteringsindsatsen markant økonomisk overskud.

Hvad skete der ovre i tennisverdenen?

ForeningsFIF sikrede en solid markedsføring for fire tennisklubber. De lå alle i top-7 på landsplan målt på antal svar på deres rekrutterende Facebookbegivenheder (200+ tennisklubber deltog i kampagnen).

Lidt længere nede kan du se, hvorfor antal svar på Facebookbegivenheden er vigtigt, men først de endnu hårdere fakta:

• Næsby Tennis fik 7 nye medlemmer og søgte tilskud på 75% af kursusudgiften på 5.000 kr.
  • Sorø Tennisforening fik 15 nye medlemmer og søgte tilskud på 100% af kursusudgiften.
  • Gilleleje Tennisklub fik 20 nye medlemmer og brugte 2.500 kr. på konsulenthjælp fra ForeningsFIF.
  • Holte Tennisklub fik ? nye medlemmer og søgte tilskud på 75% af kursusudgiften.
    (Antal nye medlemmer er ukendt, da klubben ikke har udfyldt Bevæg dig for livet - Tennis' evaluering efter Tennissportens Dag)

Hvad er forretningshemmeligheden?

Facebookbegivenheder er det foretrukne redskab i ForeningsFIFs værktøjskasse, når det drejer sig om synlighed og markedsføring - og dermed rekruttering for foreninger. Målgruppen kan både være pre-teens, voksne og familier.

Og det er her, antal svar på Facebookbegivenheden er helt afgørende. Flere analyser viser en tydelig sammenhæng mellem antal svar og antal fremmødte gæster - eksempelvis denne:

Kunsten er derfor at gøre en rekrutterende Facebookbegivenhed iøjnefaldende og relevant for potentielle deltagere. Det er til gengæld et håndværk, hvor erfaring kan gøre en stor forskel. ForeningsFIF har sat en stor del af processen i system.

Kan ForeningsFIF hjælpe din klub - og hvordan griber vi det an?

Vil I lære ForeningsFIFs strategi for rekruttering, så I selv kan gøre det næste gang, Eller har I bolde nok i luften lige nu?

Det virker naturligvis også på rekruttering af deltagere fremfor medlemmer, for sådan nogle aktiviteter har I sikker også.

Priser er inkl. moms og transport. Kender du ikke tilskudsreglerne i jeres kommuine, så undersøger ForeningsFIF det gerne og laver et mere specifikt tilbud til jer.

Lad os komme i gang?

Hvis du udfylder nedenstående, så undersøger vi mulighederne - og jeg reserverer plads i min kalender.

Hvis det viser sig, at jeres kommune ikke giver et passende tlskud til et kursus, har I ikke forpligtet jer til noget. Eller hvis jeres planer ændrer sig, inden vi kommer i gang, så annullerer vi bare vores aftale.

Betragt det som en reservation eller interessetilkendegivelse.

Anbefalinger

Vi havde Jakob Lind Tolborg på besøg i Næsby i aftes til kursus om effektiv brug af Facebook-begivenheder til rekruttering. Det var supergodt?
(Næsby Tennis)

Det er gået SÅ fint: Som altid mange medlemmer til standerhejsning, HELT vildt mange til familetennis og 20!! til intro?
(Sorø Tennisforening)

Arrangementet var en kæmpe succes. Der er ingen tvivl om at din indsats på Facebook har haft en stor indflydelse på succesen. Tak for hjælpen. Vi vender tilbage, hvis vi skal lave andre tiltag.
(Gilleleje Tennisklub)

Gik super godt. Tennissportens dag 2024 blev afviklet med stor succes i lørdags, dejligt at se så mange der havde lyst til at prøve kræfter med verdens fedest sport ?????
(Holte Tennisklub)