Den vedvarende synlige og inviterende forening

Få løbende tilgang af nye medlemmer

De fleste foreninger har en Facebookside, men mange får ikke nok ud af den i forhold til rekruttering. De kan gøre meget mere for at komme de potentielle medlemmer i møde - også uden en stor ekstra indsats.

Formålet med kurset er at gøre det nemt for foreningens potentielle medlemmer - uden at gøre det sværere for foreningen selv.

Gør det nemt at opdage foreningen

Opslag på en Facebookside når også ud til folk, der ikke følger siden. De kan således opdage foreningen uden at være aktivt søgende. Er man bevidst om nogle få ting, kan man få sine opslag ud til flere mennesker i lokalområdet. Nogle vil begynde at følge foreningen på Facebook.

Gør det nemt at lære foreningen at kende

En mere aktiv Facebookside når ud til flere mennesker. En analyse af Facebooksiderne fra alle landets tennisklubber har vist, at:

• Klubber med en mere aktiv Facebookside (Top 50%) i gennemsnit havde vækst i medlemstallet.
  • Klubber med en mindre aktiv Facebookside (Bund 50%) i gennemsnit havde et stagnerende medlemstal.
  • Klubber uden en Facebookside oplevede et faldende medlemstal.

Samtidig bør foreningen være bevidst om at formidle det, der er relevant for potentielle medlemmer - inkl. dagligdagen i foreningen, begynderaktiviteter, og om der er andre nybegyndere.

Gør det nemt at prøve foreningens aktiviteter

Facebookbegivenheder er fantastiske til at invitere folk til forskellige aktiviteter. Mange foreninger holder åbent hus en gang om året, og her kan en Facebookbegivenhed gør en stor forskel. Flere analyser har vist, at flere svar på en Facebookbegivenhed giver flere gæster på dagen.

Når man har knækken koden til effektive Facebookbegivenheder, er det oplagt at invitere potentielle medlemmer oftere. Det kan være åbne træninger, informationsmøder, sæsonstart og andre aktiviteter på begynderniveau.

Den slags Facebookbegivenheder kan for alvor nå ud til mange mennesker, og tjener samtidig som generel markedsføring af foreningen.

Gør det nemt at melde sig ind i foreningen

I nogle foreninger fremgår det ikke af hjemmesiden, hvordan man melder sig ind. I andre foreninger har man gjort det mere eller mindre besværligt. Når potentielle medlemmer er kommet så langt, er det ikke der, man skal miste dem.

Kurset henvender sig til foreninger, der allerede har en Facebookside, og ikke kun en Facebookgruppe. Alternativt bør man oprette en Facebookside inden kurset. Målgruppen er Facebookredaktører, kommunikationsfolk, bestyrelsesmedlemmer og trænere med interesse for kommunikation og rekruttering.

Forespørgsel

Skriv til jakob@livetlykkes.dk med spørgsmål og evt. forslag til dato.

Pris: 6.000 kr.

Kursus med fysisk fremmøde:

• 3 timers varighed
  • Op til 25 deltagere
  • Lukket Facebookgruppe for deltagerne til erfaringsudveksling og hjælp fra ForeningsFIF op til tre måneder efter kurset
  • Pris inkl. moms og transport.

Alternativ som online webinar af 2 x 2 timer.

Referencer

AMOK - Amager Orienteringsklub
Vi inviterede Jakob til at holde oplæg i Amager Orienteringsklub for ca. 6 år siden. Siden da, har vi annonceret stort set alle vores træningsløb som "åbne løb" på Facebook. Det har fungeret fortrinligt og har løbende tiltrukket nye deltagere - og klubben har faktisk haft medlemsfremgang lige siden.