Loading...

Foreningsudvikling i fællesskab

Er det altid de samme personer, der laver det hele? Måske er der ikke noget at sige til det.

  • Hvis ikke man har kendskab til opgaverne, byder man heller ikke selv ind på dem.
  • Hvis man skal vente på at blive "prikket" og få tildelt en opgave, bliver man de ekstra hænder på nogle andres projekt.
  • Og det bliver ikke nemmere at få nye ind i bestyrelsen, hvis alle opgaverne ligger der.

 

Kurset udspringer af mine egne frustrationer i forbindelse med overgangen:

  • Fra et stort selvorganiseret løbefællesskab med en masse aktiviteter, hvor alle initiativer kom fra medlemmerne, og hvor der aldrig manglede hænder til det praktiske.
  • Til en lille idrætsforening, hvor bestyrelsen reelt var et aktivitetsudvalg, og hvor almindelige medlemmer først fik kendskab til diverse aktiviteter, når der var brug for deres hjælp.

 

Gør det nemt at bidrage

I min egen idrætsforening har jeg introduceret en meget simpel opgavebørs. Den bliver brugt til nogle af vores aktiviteter, og det giver et godt overblik. Nogle gange snupper folk selv en opgave, fordi de gerne vil hjælpe eller deltage. Andre gange skal vi stadig ud og prikke til nogle.

Opgavebørsen gør både opgaver, og hvem der tager ansvar for dem, mere synlige for flere i foreningen. Det gør det også nemt at omtale det i nyhedsbreve og på sociale medier.

Vi får aldrig alle til at bidrage, og fred være med det. Men det skal være både nemt og sjovt at være med til at skabe noget sammen. Hvis det tilmed er synligt, ender man ofte med at blive flere.

 

Tænk over retorikken

Når I udbyder aktiviteter, er det foreningen, der skaber noget for medlemmerne. Dermed bliver medlemmerne kunder hos foreningen.

Det har da ikke meget med et fællesskab at gøre, og det inviterer næppe til at tage et medansvar.

Man kan nemt fjerne den afstand mellem foreningen og medlemmerne

  • Vi træner om onsdagen (Fællesskab)
  • Vi udbyder træning om onsdagen (Kundeforhold)

 

Start småt

Foreningsudvikling kræver ofte et større projektleder-kørekort, og så løber man træt i det, inden man ser effekten. Sådan behøver det ikke at være.

Det er både sjovere og mere overskueligt at:

  • Starte med udvalgte aktiviteter
  • Tilpasse det, mens det er overskueligt
  • Lade det sprede sig, når det virker

 

Indhold på kurset

  • Involver klubbens medlemmer tidligst muligt i processen
  • Gør opgaverne synlige for alle medlemmer
  • Gør det samtidig synligt, at mange andre også hjælper
  • Gør det muligt selv at vælge en opgave
  • Kom i gang med simple digitale værktøjer - eller en opslagstavle i klubhuset
  • Illustreret med inspirerende cases fra forskellige idrætsforeninger

Kursusformen er en blanding af foredrag, cases, workshops og erfaringsudveksling.

 

Målgruppe

Bestyrelsen og diverse udvalg - men også trænere og andre frivillige, der står for koordinering af foreningens opgaver.

Det er en stor fordel at deltage flere fra samme forening, så man kommer hjem med samme forståelse for konceptet.

 

Fysisk kursus (3 timer)

Hop med på et af disse:

  • ...

Eller opret et nyt:

  • Sørg for lokalet og kaffen - og få to gratis pladser. Sammen finder vi flere deltagere.
    (Geografisk og tidsmæssig afstand til lignende kurser påkrævet.)
  • Arranger et kursus for jeres medlemsforeninger (Relevant for specialforbund, idrætsråd, kommuner og store flerstrengede foreninger.)

 

Webinar (1-2 timer)

Er det svært at samle deltagerne, kan vi gøre det online.