Loading...

Opret Facebookbegivenheder

Der er ikke mange ben i at oprette en Facebookbegivenhed, men der er nogle faldgruber, man skal undgå for ikke at stikke en kæp i PR-hjulet.

 

Find knappen

Der er flere måder at oprette en ny begivenhed, når man er skiftet fra sin egen profil til Facebooksiden:

  • Dubler anden begivenhed på samme Facebookside (Knappen med tre prikker på den anden begivenhed)
  • Knappen med ni prikker helt oppe til højre overalt på Facebook. Vælg Opret begivenhed.
  • Knappen Opret begivenhed på fanebladet Begivenheder på Facebooksiden.
  • Via Professionelt kontrolpanel - men der er ingen grund til den omvej

 

Udfyld/rediger Facebookbegivenhed

Man skal gennem følgende felter for at oprette begivenheden:

 

Billede

Tryk på Rediger nederst til højre på billedet og upload et andet billede. Som udgangspunkt er det Facebooksidens coverbilleder, der er vist.

Læs mere om de optimale dimensioner på billedet

 

Begivenheden navn

Gør gerne titlen inviterende ved at inkludere en opfordring som Kom og vær med, Kom og prøv, Alle er velkomne eller lignende, hvis det skal være en rekrutterende Facebookbegivenhed.

Hvis aktiviteten er en del af en større kampagne, så nedton gerne kampagnen til fordel for eksempelvis Åbent Hus. Det virker mere relevant og inviterende for folk, der ikke er medlem (endnu). Kampagnens navn kan stå sidste i titlen, så vil begivenheden stadig dukker op i en søgning på det.

Man kan tilføje emojis ved at kopiere dem fra et andet sted eller bruge Win+Punktum i Google Chrome (Måske virker det også i andre browsere)

 

Dato og tid

Udfyld felterne og tilføj også gerne slutdato og -tidspunkt.

 

Personligt eller virtuelt?

Vælg Personligt, hvis deltagerne mødes personligt/fysisk.

Vælg Virtuelt, hvis deltagerne kan deltage hjemmefra via et online møde, Facebook Live eller lignende.

 

Lokation

Tryk på stedmarkøren til højre i feltet. Zoom ind/ud og klik på kortet for at angive stedet. Både kortet og markøren kan trækkes sidelæns, hvis ikke man rammer præcist første gang.

Skriv derefter adressen og andre detaljer i feltet under kortet, så deltagerne bedre kan finde det.

Det er vigtigt, at der kommer et korrekt kortudsnit på begivenheden. I modsat fald har Facebook ikke forstået, hvor det foregår, og kan ikke ligeså effektivt vise begivenheden til folk i lokalområdet.

 

Hvilke oplysninger er der?

I dette store felt er der plads til at fortælle, hvor sjovt og fantastisk det bliver. Brug de første 1-3 linjer til det.

Det er herefter muligt at inkludere diverse praktiske oplysninger. Fokusér ikke mindst på at gøre det trygt for folk, der ikke har prøvet det før:

  • Hvilket niveau skal de have?
  • Får de hjælp til at komme i gang?
  • Hvad skal de have med?
  • Kan de låne nødvendigt grej?
  • Byder foreningen på forplejning undervejs?
  • Skal man tilmelde sig på forhånd?
  • ...

Man kan tilføje emojis på samme måde som oppe i titlen.

 

Markedsfør din begivenhed

Vælg gerne en kategori fra listen. Idrætsforeninger kan eksempelvis vælge Sportsgrene.

 

Tilføj medorganisatorer

Spring feltet over indtil videre - og vend tilbage til det som en del af markedsføringen af Facebookbegivenheden.

 

Tilføj billetter

Indsæt eventuelt link til tilmelding på foreningens hjemmeside, NemTilmeld, Google formular eller andet sted.

Regn ikke med antal deltagere på begivenheden. Det er ikke alle, der dukker op - og det er ikke alle, der dukker op, der har svaret på begivenheden.

 

Gentag begivenhed

Spring feltet over med mindre det er et forløb med flere datoer for de samme deltagere.

Hvis det er muligt kun at deltage på nogle af datoerne, så opret en begivenhed for hver dato.

Husk, man kan dublere en begivenhed, så man allgievel kun skal taste de fleste oplysninger én gang. (Se ovenfor)

 

Indstillinger for kommunikation

Slå Vis gæsteliste til. Det er mere trygt at dukke op til noget nyt, hvis man kan se, der også kommer andre.

Gør det muligt for deltagerne at lave opslag på begivenheden, så de nemt kan stille spørgsmål til arrangøren.

 

Opret begivenhed

En nyoprettet Facebookbegivenhed bliver ikke automatisk vist til ret mange mennesker. Betragt Facebookbegivenheden som et dansegulvet. Men gæsterne er ikke ankommet endnu. De er faktisk ikke engang inviteret. Det bliver en sølle fest, hvis du ikke også markedsfører Facebookbegivenheden.

 

Få hjælp til jeres Facebookbegivenheder

Tjek workshoppen Få flere deltagere, og tjek også gerne, om ikke din kommune giver tilskud til kurser indenfor foreningsudvikling og rekruttering.

Eller få et hurtigt kommunikationstjek.