Rekruttering for foreninger via sociale medier

Kurset er afholdt i samarbejde med talrige kommuner, idrætsråd og specialforbund, og det er løbende videreudviklet og forbedret siden 2017.

Vil din forening gerne nå ud til flere potentielle medlemmer i lokalområdet og eventuelt invitere dem til en prøvetime, åben træning eller åbent hus. Den strategi giver nye medlemmer i andre foreninger:

• En atletikklub fik med en helt almindelig mandagstræning og en rekrutterende Facebookbegivenhed 20 nye unger til træning - 9 meldte sig ind.
  • En orienteringsklub fik 39% flere medlemmer på et år efter mange år med tilbagegang.
  • En tennisklub satte alle kræfter ind på åbne aktiviteter og effektive Facebookbegivenheder. 1½ måned efter sæsonstart havde klubben 100 nye medlemmer.

Kursusindhold

Kurset varer tre timer og omfatter følgende - idet trinene herunder svarer til grafikken ovenfor:

• Trin 1 (Facebooksiden) berører vi kun kortvarigt, idet vi forventer, at foreningen allerede har en Facebookside.
  • Trin 2 (Opslag på Facebooksiden) bruger vi tid på med det formål at få mere aktivitet på foreningens Facebookside, og at gøre den daglige administration af siden nemmere.
  • Trin 3 (Facebookbegivenheder) repræsenterer et enormt potentiale, som meget få foreninger udnytter. Når man mestre Facebookbegivenheder, når man nemt ud til mange flere mennesker i lokalområdet end med opslagene på Facebooksiden. Vi identificerer faldgruberne og når frem til en simpel og effektiv drejebog, som hver forening nemt kan tilpasse til egen brug.
  • Trin 4 (Indmeldelse) berører vi også kun kortvarigt, men vi vil jo gerne holde kontakten til de potentielle medlemmer fra prøvetræning til indmeldelse.

Annoncering på Facebook kommer vi ikke ind på. Det er ikke nødvendigt, men hvis man har styr på ovenstående, kan man naturligvis få en ekstra effekt af at smide et mindre beløb efter en annonce.

Det skal være nemt

Det er nemt at gøre tingene lidt for kompliceret. Det gør vi ikke her.

• Det skal være simpelt og overskueligt for Facebookredaktøren, der utvivlsomt også har mange andre bolde i luften i foreningen, i familien og på arbejdet. Kurset er krydret med små lavpraktiske fif.
  • Det skal ligeledes være simpelt for de potentielle medlemmer at lære foreningen at kende - og at prøve aktiviteterne. Det skal vi være meget bevidste om, når vi kommunikerer til dem.

Forudsætninger og målgruppe

Kurset er relevante for bestyrelsen og kommunikationsudvalget - men også trænere og helt almindelig medlemmer med en interesse for at vise deres begejstring for klublivet og aktiviteterne.

Kurset har fokus på breddeidræt og rekruttering af nye medlemmer, der ikke nødvendigvis har prøvet aktiviteterne tidligere.

Det er en stor fordel at deltage flere fra samme forening, så man kommer hjem med samme forståelse for muligheder og fremgangsmåde.

Foreningen har allerede en Facebookside, og I har fokus på rekruttering. Hvis ikke I har en Facebookside, så opret en inden kurset. Tjek eventuelt online kurset Kom godt i gang med Facebooksiden.

Planlagte kurser

Hop med på et af disse:

Eller få et praj, når kurset kommer tæt på dig.

Eller lad os oprette et nyt kursus som angivet herunder.

Forening: Sørg for lokalet og kaffen - og få to gratis pladser. Sammen finder vi flere deltagere.
(Geografisk og tidsmæssig afstand til lignende kurser påkrævet.)

Flerstrenget idrætsforening: Arranger et kursus for jeres afdelinger. Det vil gavne hver enkelt afdeling, og det vil skabe synergi mellem dem.

Kommune / idrætsråd: Arranger et kursus for jeres medlemsforeninger og giv foreningslivet et generelt løft.

Forbund: Arranger et kursus for jeres klubber og gør jeres idræt mere synlig og inviterende.

Prisen på et kursus er 5.000 kr. inkl. moms.

Webinar (1-2 timer)

Er det svært at samle deltagerne, kan vi gøre det online i stedet for.

Vi kan evt. kombinere et webinar med online kurset Flere medlemmer via åbne aktiviteter.

Inspiration

Danmark Cykle Union (DCU) arrangerede 5 kurser over hele landet. Betalingen på 500 kr. fra hver af de 40 deltagende klubber gjorde det omkostningsneutralt for DCU.

DBU Sjælland delte kurset op i to webinarer af 1½ time.

Ugens Udfordring for atletikklubber holdt tre webinarer, så alle 40 klubber havde mulighed for at deltage.

Referencer

Kurset var overraskende godt og brugbart. Jeg er ikke nogen superbruger af FB, men jeg kan se, at det er et redskab til at markedsføre sig på en nem og billig måde.
Ludmila Miklikova, Redaktør af klubbladet i Lyngby Kanoklub

Kurset har givet mig bedre indblik i, hvordan man får tiltrukket nye potentielle medlemmer til klubben.
Marianne Hansen, Bestyrelsesmedlem i Nakskov Tennisklub

Den gode nyhed er, at det faktisk slet ikke er svært.
Sanna Bernhardt, Bestyrelsesmedlem i Sport Horsens

Præsentationen var logisk opbygget, forståelig og med humor.
Kirsten Hildebrandt, Formand for Peder Most Garden