Rekruttering og pleje af sponsorer - via sociale medier

Hvordan kan din idrætsforening bruge Facebook og Instagram til rekruttering og pleje af sponsorer? - I dagligdagen og i forbindelse med jeres motionsløb.

1. del: Rekruttering af sponsorer

Faciliteret erfaringsudveksling, tips og tricks mellem de deltagende foreninger:

• Hvilke typer af sponsor er der (Hovedsponsor, arrangementssponsor, ...)?

• Hvilke typer sponsoraftaler bør man have?

• Hvilke beløb kan man tillade sig at bede om?

• Bør man have et sponsorudvalg, og hvordan får man frivillige til det udvalg?

• Hvordan kontakter man sponsorer?

• Hvordan vedligeholder man en sponsor (Synlighed, konkurrencer, arrangementer, …)?

Del 1 kan erstattes af et oplæg fra en eksisterende sponsor.

2. del: Sponsorpleje via sociale medier

Hvordan udnytter en idrætsforening bedst Facebooks mekanismer til at eksponere sine sponsorere?

• I kan eksponere en sponsor for mange flere end jeres medlemmer, jeres løbsdeltagere og følgerne af jeres Facebookside og Instagramprofil.

• En konkurrence kan få stor rækkevidde. Hvad er smart at gøre? Og hvad skal man passe på?

• Udnyt Facebookbegivenhedens store rækkevidde. Hvordan optimerer man den?

• Brug grafikredigering. Find en i klubben med lidt grafisk erfaring!

• Nå også ud til folk, der følger sponsorens Facebookside. Hvordan gør man det?

• Boost opslag på Facebook og Instagram. Hvornår kan det betale sig?

• Dokumenter rækkevidden overfor sponsoren. Hvordan gør man det?

Det er en forudsætning, at foreningen har en Facebookside for klubben og/eller for en aktivitet (Eks. motionsløb). En Facebookgruppe er ikke godt nok. Det vil ikke et krav at have en Instagramprofil for klubben.

Kursusform

På tre timer blander vi:

• Videndeling mellem de deltagende idrætsforeninger

• Foredrag med cases og diverse praktiske fif

Efter kurset er jeg klar til at hjælpe jer videre, hvis der dukker nye spørgsmål og overvejelser op.

Bestyrelsen, kommunikationsudvalget og arrangementsudvalget.

Det er en stor fordel at deltage flere fra samme forening, så man kommer hjem med samme forståelse for potentialet og mekanismerne.

Opret en ny workshop?

Når jeg har én interesseret forening, et lokale og en dato, kan vi oprette workshoppen. Derefter finder vi nogle flere interesserede foreninger.

Udfyld formularen, så vender jeg hurtigt tilbage til dig.

Eller skriv til mig på jakob@livetlykkes.dk.

Pris pr. person

Tag initiativ til en workshop og læg lokale til. Sammen finder vi flere deltagere.

• To gratis pladser til værtsforeningen
  • Ellers 400 kr. pr. person

Prisen er inkl. moms og transport. Workshoppen bliver gennemført ved mindst 10 deltagere.

Der skal dog være mindst en måned eller mindst 50 km mellem to ens kurser.

Pris pr. workshop

Få en fast pris på 5.000 kr. inkl. moms og transport.

Denne model er ofte benyttet af specialforbund, idrætsråd, kommuner, frivilligcentre og større flerstrengede idrætsforeninger.

Her er det jer, der står for at invitere relevante foreninger, og I opkræver et eventuelt deltagergebyr fra dem.