Synlighed, kommunikation og rekruttering
Hvor nemt er det at lære din forening at kende? Eller de andre foreninger i dit lokalområde? Synlig og kommunikation er gør rekrutteringen meget nemmere.
Det gælder endda både, hvis målet er flere medlemmer, eller hvis det er et federe fællesskab, hvor flere bidrager i hverdagen og til udviklingen af foreningen.
(Ordet Frivillige bruger vi ikke her i biksen, da det lugter for meget at topstyring og stadiet før tvang)
Velkommen til ForeningsFIF
ForeningsFIF er siden 2017 benyttet som kursusudbyder, foredragsholder og ekstern konsulent af idrætsorganisationer, kommuner, idrætsråd, frivilligcentre - og naturligvis foreninger.
Det er vigtigt for mig, at jeg selv har solide erfaringer med de ting, jeg underviser andre i. Det er ikke noget, jeg har læst mig til - eller lige prøvet et par gange. Det er de ting, jeg selv bruger i min dagligdag i de foreninger, jeg selv er medlem af.
Meget af det har jeg rodet med lige siden 2008.
Det er sikkert også derfor, mange kursister gennem tiden har karakteriseret mine kurser og workshops som helt nede på jorden og meget konkret.
Jeg er meget bevidst om, at det skal være nemt og overskueligt i dagligdagen, ellers bliver det ikke gjort. Sådan er det i de fleste foreninger. Sjovt nok er det også sådan med mine egne projekter.
Hvad drømmer din forening om?
Det er det, der skal være vores udgangspunkt. Derefter kigger vi ned i værktøjskassen og ser, hvordan vi bedst griber det an.
Jeg elsker fysiske kurser og workshops, og jeg afholder dem over hele landet. Men nogle gange giver et webinar eller online møde mere mening - eksempelvis hvis deltagerne er spredt over et stort område.
Nogle gange starter vi med et online kursus for at sikre, at deltagerne har samme udgangspunkt, inden vi mødes. Et online kursus kan naturligvis også stå alene i nogle situationer.
Endelig kan jeg træde til som ekstern konsulent og varetage udvalgte opgaver for en forening. Eksempelvis har jeg flere gange overtaget ansvaret for en eller flere Facebookbegivenheder med det formål at rekruttere flere deltagere til motionsløb, cykelløb eller åbent hus i foreningen.
Følg med!
Ovre på Facebook får du også løbende inspiration og praktiske fif.
Bliv medlem af klubben
Få et månedligt praj direkte i din indbakke om:
- Praktiske fif
- Inspirerende cases
- Nyoprettede kurser
- Rabatkoder
Referencer
Danmarks Cykle Union (DCU) tog initiativ til fem Facebookkurser for i alt 40 cykelklubber. Grundet en mindre egenbetaling for klubberne, gik økonomien i nul for DCU.
Næsby Tennis deltog i et Facebookkursus uden at have en Facebookside. Den fik de oprettet, og de blev straks en af de mest synlige tennisklubber vest for Storebælt. Et halvt år efter kurset var medlemstallet i øvrigt steget fra 80 til 100.
Kvindeløbet i Geografisk Have fik færre deltagere fem år i træk. Fuld fokus på Facebookbegivenheden resulterede i 41% flere deltagere. Der blev ikke ændret andre ting i markedføringen, og det blev ikke benyttet betalte annoncer på Facebook.