Send nyhedsbreve til foreningens potentielle medlemmer

Laver man aktiviteter for andre end foreningens egne medlemmer, har man i sagens natur kontakt til potentielle medlemmer. Hvis man ydermere laver en online tilmelding, kan man efterfølgende sende dem nyhedsbrev.

Brug dem til at invitere dem igen til lignende aktiviteter - og til at blive medlem af foreningen.

Hvis man som løbeklub har et gentagende motionsløb, kan man sende tidligere deltagere information om kommende løb, minde om tilmeldingsfrister og lignende.

Det kan virke fantastisk både til rekruttering af nye medlemmer og flere deltagere, men man skal gøre sig et par overvejelser, inden man kaster sig ud i det.

Tilladelse til at sende folk et nyhedsbrev

Hvad er på sikker grund, hvis man beder folk om at sætte et flueben og aktivt tilvælge nyhedsbrevet. Mange vil dog undlade at gøre det, så bliver det svært at holde fast i dem.

Jeg tør ikke kaste mig ud i specifik rådgivning for foreninger, men henviser i stedet for til Forbrugerombudsmandens skrivelse om Uanmodede elektroniske henvendelser, hvor jeg bl.a. bemærker:

• Der er særlige og mere lempelige regler for foreninger
  • Selv erhvervsdrivende kan indenfor visse rammer sende nyhedsbrev til tidligere kunder, uden at disse aktivt har tilmeldt sig et nyhedsbrev

Afsend ikke fra din egen eller foreningens e-mailkonto

Det er fristende at tage hundredevis af e-mailadresser og sende en e-mail til dem allesammen på én gang. Der er to grunde til, at det er en rigtig dårlig ide.

• Hvis du sender fra din egen eller fra foreningens e-mailkonto (Eks. Gmail) skal du huske at sætte alle modtagerne ind i Bcc-feltet. På et tidspunkt kommer det til at gå lidt stærkt, og så glemmer du det. Når det sker, bryder helvede løs. Og jeg vil ikke udelukke, at foreningen bør melde sig selv til Datatilsynet.
  • Modtagerne skal have mulighed for at framelde sig fremtidige nyehdsbreve, og det vil kræve, at de svarer på e-mailen. Herefter skal du manuelt finde og fjerne deres e-mailadresse fra din listen. Det er uhensigtsmæssigt både i forhold til modtagerne og din egen arbejdsgang.

Send i stedet for et rigtigt nyhedsbrev

Det kræver et system, der kan håndtere at sende e-mails enkeltvis til en lang liste af modtagere. Her vil der samtidig være et link i bunden af alle e-mail til afmelde fra fremtidige nyhedsbreve. Når nogle klikker på linket, bliver de automatisk fjernet fra listen. Du skylder både modtagerne og dig selv at gøre det på den måde.

Mange foreninger har allerede et system, der håndterer medlemmer og tilmeldinger, og som også kan udsende nyhedsbreve. Brug det.
Alternativt må man ud på markedet og finde et.

Mailchimp kan ret meget i gratisversionen, men det er ikke super intuitivt til at starte med. Er der nogle i foreningen, der har erfaringer med det, kan det være vejen frem.

Easyme er super intuitivt, men det kræver et månedligt abonnement, der efterhånden er lidt pebret. Men hvis det kan hjælpe med et par nye medlemmer om måneden (og en masse andet), kan det måske betale sig selv.

Der er meget andet derude, som jeg ikke har styr på. Giv mig gerne et tip, hvis din forening har noget, der virker rigtig godt for jer.

Tilbage til: