Markedsfør Facebookbegivenheder via medorganisatorer
Da vi oprettede Facebookbegivenheden, så vi feltet Medorganisatorer. Dengang lod vi det stå tomt, men når der er kommet gang i dansegulvet, er det på tide at vende tilbage til feltet.
I feltet kan man skriv navne på andre Facebooksider. Deres admins bør få en notifikation, og hvis de acceptere rollen, sker der tre ting:
- De andre sider får fulde rettigheder til din forenings Facebookbegivenhed. De kan i princippet både redigere i den og slette den.
(Jeg har én gang oplevet en begivenhed, der blev slettet, hvilket utvivlsom var en fejl af en andens Facebooksiden admin. Til gengæld har jeg haft gavn af det flere hundrede gang.) - Din forenings begivenhed kommer til at fremgå af de andre siders begivenhedsfaneblade - på lige fod med de begivenheder, som de andre sider selv har oprettet.
- En del af følgerne af de andre sider vil få en notifikation om, at en side, de følger, har tilføjet en begivenhed, der måske har deres interesse.
Hvilke andre Facebooksider kan være interessante som medorganisatorer? Søg på bynavn / kommunenavn / postnummer på Facebook og begræns søgeresultater til sider. Vær nysgerrig og tjek også gerne deres tidligere begivenheder. Lav en liste over de sider, du (måske) kan bruge.
Hvis en anden Facebookside i løbet af et par dage hverken acceptere eller afslår anmodningen, har deres admin nok ikke set notifikationen. Hvis det er vigtigt, sender jeg herefter en besked til den anden side, og jeg inkluderer et link til begivenheden. Når deres admin klikker ind på begivenheden, vil anmodningen fremgå meget tydeligt. Det virker stort set altid.
Her følger et idekatalog over relevante Facebooksider, så pluk det der giver mening til din aktivitet i din del af landet:
Landsdækkende sider fra specialforbund og andre
En landsdækkende åbent hus kampagne i idrætsforeninger er typisk ejet af det pågældende specialforbund eller Bevæg dig for livet. Nogle gange har et specialforbund en ekstra Facebookside, der er mere velegnet til det. Eller der kan være andre landsdækkende sider for den pågældende idrætsgren.
Kommunespecifikke sider
Det er meget forskelligt, hvad kommunale sider vil engagere sig i. Nogle agerer gerne kalender for lokale aktiviteter, mens andre primært varetager politik og administration. Mange kommuner har efterhånden en ekstra Facebookside, der er styret af kultur og fritid, og her er rekrutternede foreningsaktiviteter typisk meget velkomne.
Derudover er der ofte et idrætsråd, som typisk accepterer anmodninger fra medlemsforeningerne.
Endelig kan der være privatejede sider i nogle kommuner, der også har til formål at vise lokale aktiviteter.
Sponsorer og samarbejdspartnere
Spørg jeres sponsorer, om de er interesseret i at hjælpe på den front. Til gengæld kan I jo putte deres logo på Facebookbegivenhedens coverbillede for få det vist til 5.000 personer i lokalområdet.
Får i forplejning fra en lokal dagligvareforretning, så prøv at gøre dem til medorganisator. Det er naturligvis sværere med en stor landsdækkende kæde end en butik, der styrer sin egen Facebookside.
Laver I et stævne sammen med naboklubben, så få dem med på Facebookbegivenheden.
Er din forening en del af en større flerstrenget forening med sin egen Facebookside, så få den med.
Lokalaviser og andre kommercielle Facebooksider
Her er der typisk ikke gevinst.
Lokalaviser vil ofte ikke interesseret i at dele nyheder, der ikke også er omtalt i den trykte udgave. Måske er mulighederne bedre, hvis I først sender dem en pressemeddelse og får en artikel i avisen.
I mange kommuner og større byer er der Facebooksider, der formidler nyheder. Når man undersøger det nærmere, har det ofte mere karakter af et reklamebureau, der tager penge for at bringe en artikel på en hjemmeside og supplere med et Facebookopslag.
Tilbage til: